Een administratie bijhouden is voor sommigen een noodzakelijk kwaad.

Het belang van een goede administratie

Zoals gezegd, is buiten de verplichting tot degelijk boekhouden, boekhouden voor u ook van belang omdat het een schat aan informatie levert over uw bedrijf. Als u uw administratie goed bijhoudt, dan kunt u eerder bijsturen als er in de onderneming iets mis dreigt te gaan. Zo kunt u bijvoorbeeld op tijd ingrijpen als debiteuren niet (tijdig) betalen, kijken of u de huidige kostprijs van uw product moet aanpassen enzovoorts. De ervaring leert dat ondernemers met een goed bijgewerkte administratie minder risico lopen om failliet te gaan. Nog een reden dus om uw administratieve zaken goed op orde te hebben!
MicroStar heeft voor u 15 nuttige tips verzameld die u kunt raadplegen als u uw administratie gaat opzetten. U krijgt er hier 5, wilt u er meer? Download dan kosteloos alle 15 tips!

Tip 1: Houd rekening met de bewaartermijn

Iedere ondernemer moet zijn administratie zeven jaar lang bewaren. Dat is wettelijk verplicht. Alles wat financiële gevolgen heeft voor de onderneming moet u systematisch vastleggen in een administratie.
Denk aan basisgegevens zoals:
– de debiteuren- en crediteurenadministratie
– het grootboek
– de in- en verkoopadministratie
– de voorraadadministratie
– de loonadministratie.
Op de bewaartermijn bestaan uitzonderingen. Gegevens over onroerende
zaken moet u tien jaar bewaren.

Tip 2: Bewaar alle zakelijke documenten

Alle gegevens die u voor uw bedrijf elektronisch of op papier vastlegt, maken deel uit van uw bedrijfsadministratie en dient u te bewaren. U moet denken aan; kasadministratie en kassabonnen, inkoop- en verkoopboek, bankafschriften, contracten, overeenkomsten, software en databestanden, maar ook aan (digitale) agenda’s etc.

Tip 3: Maak duidelijke BTW-overzichten

Uw administratie moet inzicht geven in hoeveel BTW u moet betalen. Daartoe moet u de volgende informatie bijhouden: facturen die u uitschrijft en facturen die u moet betalen, uitgaven en ontvangsten en het privégebruik van goederen en diensten. Als u ook handel drijft met het buitenland, dan zult u ook de uitvoer en invoer van goederen moeten bijhouden. Een geautomatiseerde boekhouding kan u hierbij een hoop werk uit handen nemen.

Tip 4: Vraag hulp bij het inrichten van uw administratie

Het opzetten van een administratie vraagt om enige boekhoudkundige
kennis. Zonder deze voorkennis een administratie inrichten, raden wij
daarom af. Bij de inrichting wordt namelijk een aantal elementen van de
administratie vastgelegd die daarna moeilijk zijn terug te draaien.

Tip 5: Leer zelf de administratie bij te houden

Het bijhouden van de financiële administratie is routinewerk en redelijk snel aan te leren. Met een training die toegesneden is op uw situatie leert u hoe u dit efficiënt en effectief doet. Hoe beter u uw boekhouding op orde heeft, hoe groter de informatiewaarde voor uzelf. Daarnaast bespaart u op
accountantskosten wanneer u een goede administratie aanlevert.

Wilt u alle 15 tips ontvangen? Download dan hier de PDF.