Veel ondernemers kijken op tegen het bijhouden van de administratie. Toch is het erg belangrijk voor uw onderneming. Het niet goed bijhouden van de boekhouding is namelijk oorzaak één van faillissementen bij beginnende ondernemers. Met onze 7 praktische tips voor een goede boekhouding houdt u het overzichtelijk en voorkomt u extra werk aan het einde van het kwartaal of het jaar.

Tip 1: Werk op factuurdatum

Voor de inkomstenbelasting en uw btw-aangifte wordt gekeken naar de factuurdata. Krijgt u een factuur op 29 maart? Dan geldt deze voor het eerste kwartaal. Ook als u hem pas op 1 april betaalt. Dit geldt ook voor facturen die u zelf verstuurt. Het is dus heel belangrijk om alles op te slaan met de juiste datum.

Tip 2: Plan een vast moment in voor de boekhouding

Iedere ondernemer is liever bezig met het ondernemen zelf, dan met de boekhouding. Het boekhouden schiet er daarom vaak bij in. Plan maandelijks vaste momenten in waarop u de boekhouding gaat doen. Zo zorgt u ervoor dat het werk zich niet opstapelt en de administratie up-to-date blijft.

Tip 3: Bewaar alle zakelijke documenten en sorteer deze

Alle gegevens die u voor uw onderneming elektronisch of op papier vastlegt, maken deel uit van uw administratie en dient u te bewaren. Vergeet niet dat iedere ondernemer zijn administratie zeven jaar lang moet bewaren. Dit is wettelijk verplicht. Denk hierbij aan kassabonnen, een inkoop- en verkoopboek, contracten, bankafschriften, overeenkomsten en kasadministratie. U doet er verstandig aan dit te sorteren en apart te bewaren op een plek waar u het eenvoudig terug vindt.

Tip 4: Houd zakelijke- en privékosten gescheiden

Het is belangrijk dat u uw zakelijke- en privékosten gescheiden houdt. Open dus altijd een zakelijke rekening, zodat alle transacties voortaan via een aparte rekening lopen. Op deze manier verwart u de transacties niet met uw privéadministratie. Tip: bij de Rabobank krijgt u nu het Rabo Startersvoordeel, speciaal voor startende ondernemers.

Tip 5: Houd de urenregistratie bij

Het is zeker aan te raden om uw urenregistratie goed bij te houden, zelfs als u voor een project een vast bedrag vraagt. Hierdoor kunt u er bijvoorbeeld ook achter komen of u te weinig heeft gefactureerd voor een project.

Tip 6: Vraag hulp bij het inrichten van uw administratie

Het opzetten van uw administratie vraagt om enige boekhoudkundige kennis. Zonder deze voorkennis is het lastig om uw administratie goed in te richten. Fouten kunnen later ook lastig teruggedraaid worden. Vraag dus gerust om hulp!

Tip 7: Bied klanten de mogelijkheid via iDEAL te betalen

Uit onderzoek van MKB belangen en stuurjerekening.nl is gebleken dat een factuur voor particulieren mét IDEAL-link door bijna 40% op dezelfde dag nog betaald wordt. Bij facturen zonder IDEAL, is dit percentage slechts 5%. U doet er dus goed aan om het uw klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken om te betalen. Betalen via IDEAL is zo eenvoudig, dat particulieren de betaling sneller voldoen.

Nog meer praktische tips voor een goede boekhouding

Benieuwd naar nog meer tips van Microstar om uw boekhouding zo goed mogelijk te doen? Download dan nu ons PDF met 15 tips om uw administratie bij te houden.

Boekhoudprogramma van MicroStar

Bent u op zoek naar een eenvoudig en gebruiksvriendelijk boekhoudprogramma tegen een voordelig tarief? Bekijk onze pakketten en bestel uw boekhoudprogramma! Twijfelt u over het juiste pakket of wilt u persoonlijk advies? Onze specialisten adviseren u graag!

NEEM CONTACT OP!